Week 4-9 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Rianne Molenkamp - WaarBenJij.nu Week 4-9 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Rianne Molenkamp - WaarBenJij.nu

Week 4-9

Blijf op de hoogte en volg Rianne

14 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hee allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden, sorry sorry! Ik heb het hier veel te druk haha. Wel weer een heleboel leuke dingen meegemaakt en gedaan :).

Het weekend van 8 en 9 maart hadden we cheetah weekend. Het was op een ‘boerderij’ waar ze tamme cheetah’s weer leren om te jagen. We konden daar bij aankomst eerst bij de cheetah in het hok om haar te aaien. Heel apart en ook wel eng toen de cheetah op ons af kwam lopen, maar ze deed echt niets! De volgende morgen moesten we vroeg opstaan, bij zonsopgang begon de wandeling met de cheetha’s. We gingen met twee cheetah’s op pad en het was de bedoeling dat ze een beest zouden vangen. Helaas ving een van de cheetah’s alleen een konijnte, geen spectaculaire vangst voor ons om te zien. Na een lange wandeling van ruim 5 uur hadden we het allemaal wel gezien en besloten we terug te gaan naar de huisjes, wat ook nog ruim een uur duurde. Oververhit en met zere voeten hebben we nog een lunch klaargemaakt en zijn daarna weer richting huis vertrokken.

Vrijdagavond 11 maart hadden we een tour door de township. We moesten om 6 uur verzamelen voor de township en we zijn met een gids door de township gelopen. Het was super interessant! Soms staan er echt van die krotjes, maar in sommige krotten staat wel een dikke televisie en een wasmachine, een erg apart gezicht! Het achterste gedeelte van de township zag er wel heel erg slecht uit. De mensen hebben daar geen water en geen elektriciteit. Wat vooral opviel was dat de mensen ontzettend aardig waren en een aantal mensen wilden met ons op de foto, ook apart! De kindjes waren vooral erg nieuwsgierig naar de foto’s en kwamen meteen keihard op je afgerend als je een foto had gemaakt . Vervolgens zijn we bij een jazz bar in de township geweest waar ik samen met Lotte met drie Afrikaanse mannen uit de township heb gepraat, ook wel een keertje leuk! Als afsluiting hebben we bij de gids thuis gegeten, zijn vrouw had drie gangen voor ons gemaakt. Heel lekker, tijdens het eten was er nog een Afrikaanse dansgroep die super goed waren, en wat kunnen die mensen dansen zeg! Super mooi.

De week erop hadden we donderdag 20 en vrijdag 21 maart een weekend met 7 pounds waar we meemochten. Dit is een organisatie die een aantal jongeren uit kindertehuizen de kans geeft om naar de universiteit te gaan. We hebben donderdagmiddag verzameld en zijn toen naar de huisjes gereden waar we verbleven. ’s Avonds zat er een vleermuis op de zolder waar wij met zijn vieren samen met Gail, een van de begeleiders van 7pounds, sliepen. Dus we zijn eerst nog op vleermuizenjacht geweest.. Vrijdagavond hadden wij voor de jongeren activiteiten georganiseerd. We hebben levend boter, kaas & eieren gedaan, een quiz en een uitbeeldspel gedaan. Het was echt super leuk en gezellig!

Ennn toen kwamen mama en alice zaterdagmiddag, Jeej! ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest en zondag naar een marktje gegaan. Vanaf dinsdag zijn we op reis geweest, eindelijk wat meer gezien van Zuid-Afrika! We zijn vanaf Port Elizabeth naar Port Alfred gereden, waar we hebben overnacht en een rondvaart door de haven hebben gedaan. Vervolgens zijn we doorgereden naar East London, daar verbleven we 2 nachten en hebben we gewinkeld en naar het mooie strand geweest. Daarna zijn we naar Cradock doorgereden, onderweg zijn we de Hocksberg opgereden, daar zitten mooie watervallen. In Cradock was eigenlijk niet zoveel te doen, dus hebben we lekker gekookt en ’s avonds spelletjes gedaan. De volgende morgen zijn we vroeg vertrokken naar Mountain Zebra National Park, onze eerste safari! Daar hebben we heel veel zebra’s gespot, maar ook buffels, struisvogels en veel verschillende bokkige beesten. De overnachting daar was in een klein huisje in het park, ook een super ervaring! De volgende dag zijn we vertrokken richting kirkwood, een plaatjes vlakbij Port Elizabeth. Daar zaten we in mini hutje aan de rivier met zijn vieren, zonder elektriciteit. Er waren gelukkig wel lampen op accu’s, dus we zaten er niet helemaal in het donker! ’s Avonds hebben we een kampvuurtje gemaakt en zijn we vroeg naar bed gegaan, want de volgende ochtend gingen we vroeg naar Addo elephant park. De perfecte afsluiting van een weekje reizen. We zijn zelf met de auto door het park gereden. Er waren super veel olifanten en wat zijn die beesten groot! Ze kwamen super dichtbij de auto en liepen ons soms gewoon tegemoet. De rest van de week heeft het heel erg veel geregend, dus veel hebben we niet meer gedaan. En zaterdag was het alweer tijd om afscheid te nemen van mama en Alice.

Zaterdagochtend heb ik Alice en mam afgezet op het vliegveld. Daarna kon ik meteen door naar Ironman, een triatlon. Een aantal kinderen van MTR deed mee met de Ironman kids, ze moesten eerst zwemmen en daarna een stuk rennen. Heel leuk om te zien en het zijn ook echte toppers! Zondag hebben we de aangemoedigd tijdens de echte ironman, ’s morgens stonden we langs de weg samen met een aantal kids, en die waren fanatiek! Super leuk. De rest van de dag stonden we bij summerstrand om de hardlopers aan te moedigen. Enn Myrthe en Jules heb ik ’s morgens opgehaald van het vliegveld! Heel erg leuk! Maandag zijn we naar Jeffreysbay geweest en vrijdagochtend zijn we met een boot naar pinguïn eiland geweest. Onderweg hebben we heel erg veel dolfijnen gespot en ook walvissen, echt super mooi!! En als laatst van deze weken hebben we zaterdagavond meegelopen aan de glowrun, 5 km lopen voor het goede doel(voor de blinden). Ook tof om eens gedaan te hebben!

Ennn vandaag ben ik met Jules wezen bungeejumpen, dat was ENG. De hoogste bungeejump, en voor mij de eerste. Ik had de mannetjes maar gezegd dat ze me moesten duwen, want zelf springen durfde ik toch niet. Ik heb keihard gegild maar het was echt super vet om te doen! Of ik het nog eens zou doen weet ik nog niet zeker, haha.

Ohja, ons onderzoek.. Daarvoor zijn we natuurlijk hier haha. Het moet over twee weken af zijn, dus daar zijn we héél hard mee aan de bak nu! En al die dagen vakantie zijn natuurlijk ook niet erg goed. Haha.

Voor morgen staat skydiven op het programma en woensdag vertrekken Jules en Myrthe helaas alweer. Nou, Ik zal proberen om weer iets eerder wat van me te laten horen :).

Liefs, Rianne!

• 14 April 2014 - 19:04

Marjolein :

Hee Rianne!

Wat super leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar! Leuk om te lezen! Ook de foto's zijn gaaaf!! Ik ben wel een beetje jaloers hoor.. haha! Geniet er nog maar lekker van en natuurlijk heel veel
    succes nog met jullie onderzoek! :-)

Liefs, Marjolein.

• 14 April 2014 - 19:36

Aniek:

Lieve Ri,

Wat gaaf om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Super hoor!
    En bungeejumpen, wat coooooooooool! Wat ben je ook een daredevil hè ;)

Geniet er nog even van daar!

Liefs, Aniek.

• 21 April 2014 - 07:58

Papa:

Hoi Rianne,

Je hebt naast je onderzoek bijna geen tijd voor andere (spannende) dingen!

Papa